Groeten uit Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Angelo Persico - WaarBenJij.nu Groeten uit Zanzibar - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Angelo Persico - WaarBenJij.nu

Groeten uit Zanzibar

Door: Angelo Persico

Blijf op de hoogte en volg Angelo

07 Oktober 2016 | Tanzania, Zanzibar

Ondertussen ben ik al een paar weken op Zanzibar en heb al flink wat avonturen beleefd, ook hier vliegt de tijd! Door de drukke, chaotische start en het feit dat ik weinig tot geen internet heb is hier dan (eindelijk) mijn nieuwe blog. Hopelijk lukt het zo ook nog om foto's up te loaden :)

Drie weken weken geleden ben ik aangekomen in Dar es Salaam, de hoofdstad van Tanzania. Hier ben ik fantastisch opgevangen door de VSO collega’s en heb ik heel wat informatiesessies bij mogen wonen. Dit kostte best wat energie, zeker omdat ik moest (en nog moet) wennen aan de hitte, de mensen en het eten. Na al die sessies kreeg ik de mogelijkheid om mijn Swahili cursus in Dar es Salaam of op Zanzibar te doen. Keuze was snel gemaakt en de dag erop zat ik op de boot naar Zanzibar!

Donderdagavond kwam ik aan en vrijdagochtend gelijk begonnen met mijn eerste Swahili les en vervolgens een korte introductie bij VSO over het CASH project waarop ik gezet ga worden en bij het bedrijf waarvoor ik ga werken, UWZ. Na een korte kennismaking met Asia en Donald (de directeur en operations manager) hadden we afgesproken maandag mijn opdracht te bespreken inclusief presentatie van UWZ. Mijn manager, Frank, regelt alles en is echt goed bezig. Hij vertelde dat een groep volunteers dat weekend verschillende workshops doen en hijzelf ging daar zaterdagochtend heen om ook een workshop te geven. Ik had best wel behoefte aan wat rust, maar de aansluiting was perfect: ik zou direct heel wat leren over het CASH-project en kon zo kennismaken met vrijwel elke vrijwilliger die er ook mee te maken heeft.

Het Verenigd Koninkrijk heeft een speciaal programma opgericht genaamd International Citicen Service (ICS), dit houdt in dat een groep volunteers een periode van 3 maanden een project gaan uitvoeren. Samenwerking met hun is erg belangijk en zij hadden die zaterdag dus speciale workshops gepland omdat ze op de helft van hun cyclus zaten. Al gauw bleek dat ik ook wel de nacht kon blijven.. Wat niet heel vervelend was, want we zaten op een prachtig resort in het Noorden van het eiland. Toen Frank en ik zaterdagochtend op het resort in het noorden van het eiland arriveerden, merkte ik het gelijk: “Wat is het hier mooi zeg, net een klein paradijs!”

Zondag hebben we kunnen relaxen op het resort, waar ik echt aan toe was & maandag kreeg ik dan eindelijk een uitgebreide presentatie en kreeg ik te horen wat ik mag gaan doen de komende 6 maanden. In grote lijnen is dit mijn opdracht: Ze hebben mij gevraagd om een strategisch communicatie plan op te stellen voor 2017 – 2020 en ze willen hun HR op orde krijgen (hier is echt een flinke slag in te slaan). Oowja en ze willen iets verbeteren op financieel gebied. Tot nu toe is het dus vooral veel lezen, voordat ik echt actief aan de slag kan. Maaar... Afrika is toch echt Afrika.

Zo kwam ik vorige week (nadat ik een paar dagen flink ziek was) weer op het werk en vertelde de directeur dat ze voor de 15e een plan in moeten dienen voor de aanvraag voor een donor: of ik dat even wil gaan doen. Tuurlijk!! Vooral flexibel zijn, aanpassen en altijd blijven lachen :P

Dat laatste kan soms toch best wel lastig blijken, want het is wel een flinke cultuurshok om ineens in Afrika te wonen. De mensen doen het erg rustig aan en afspraken maken (en eraan houden) is ook niet echt wat ik in Nederland gewend ben. Waar ze op het werk lekker rustig aan doen, wordt je als mzungu (europeaan ;)) van alle kanten benaderd als je op de markt of gewoon op straat loopt bijvoorbeeld.

De dagen doordeweeks gaan super snel voorbij, in de ochtend een erg intensieve Swahili cursus en daarna nog een paar uur werken bij UWZ. Al met al dus best vermoeiend. Gelukkig heb ik na deze week geen Swahili lessen meer en kan ik het gewoon in de praktijk gaan toepassen. Dit betekent ook dat ik na deze week echt fulltime aan de slag kan voor UWZ, iets waar ik erg naar uit kijk :D! Het bedrijf staat erg open voor mijn hulp, maar omdat ik er nog zo weinig ben is het moeilijk om goed in contact te komen met ze.

De weekenden tot nu toe zijn fantastisch, bijna elk weekend op een ander resort doorgebracht en lekker aan het strand gezwommen. Vorig weekend met wilde dolfijnen gezwommen! Dat was echt heel gaaf. Nu ga ik met mijn peetouders door Stone Town wandelen/shoppen en dan met hun mee naar het resort waar ze verblijven. Heel vet trouwens, ze hebben vorige week even een last minute geboekt om mij op te zoeken :D!

Tot snel.

Groetjes,

Angelo

  • 07 Oktober 2016 - 12:52

    Maud:

    Hoi Angelo,
    Fantastisch om te lezen wat je meemaakt. Ben benieuwd naar foto's van waar je uiteindelijk terechtkomt als verblijfplaats, de mensen waarmee je samenwerkt en het kantoor waar je werkt. Maar wetende hoe het kan zijn met internet kan het nog even duren. Maakt niet uit hoor, het komt wel. Vooral go with the flow.
    Wat een geluk > Zanzibar ;-)!!!!! Geniet van het paradijs op aarde.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Heel veel succes en plezier.

  • 07 Oktober 2016 - 12:54

    Maud:

    Oooooooh zie nu de foto's. WAAAAAAH jaloers!!!!!!

  • 07 Oktober 2016 - 13:34

    Veronique:

    Hé Angelo,
    Wat enorm leuk om je eerste verslag te lezen! Een enorme mooie uitdaging, maar zeker wel een grote uitdaging als ik het zo lees. Gelukkig ben je niet zo snel uit het veld te slaan ; )!!
    Wat een jaloersmakende foto's!
    Heel veel succes daar en geniet er vooral ook van!
    Grtz Veronique

  • 07 Oktober 2016 - 13:53

    Marlous:

    Angie!!! Tof om te lezen! Je buikje zal het wel zwaar hebben daar! Gelukkig ben je Mr positivo en met je Italiaanse moves moeten ze je daar fantastisch vinden! Veel plezier! Xx Marlous

  • 07 Oktober 2016 - 17:59

    Annette:

    Hey vriend.

    Ik lees hier een heel positief verhaal, nou hadden wij ook niet anders verwacht van je,
    Je was er ook al zo vol van, voor vertrek;-))
    Hopelijk steek je hier ook weer heel veel van op en geniet je met volle teugen.
    Wij wensen je een fijne tijd daar, en misschien tot over een poosje.

    Dikke x mama.


  • 10 Oktober 2016 - 14:42

    Marion Kiewik:

    Ha Angelo, Ziet eruit als een goede start! Ik ga zeker je berichten volgen. Ben ook heel benieuwd wat het werken voor het CASH-project voor je gaat inhouden.
    Veel succes én plezier!

  • 11 Oktober 2016 - 19:56

    Kathryn Carnes:

    Hi Angelo,

    It sounds like you are off to a great start! It looks beautiful and very interesting there. I can't wait to find out more about the CASH project and your initiatives. Keep us posted.

    Cheers!
    Kathryn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Angelo

Actief sinds 05 Sept. 2016
Verslag gelezen: 821
Totaal aantal bezoekers 8324

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 26 Maart 2017

Tanzania - Zanzibar

Landen bezocht: