Eerste productieve week achter de rug! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Angelo Persico - WaarBenJij.nu Eerste productieve week achter de rug! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Angelo Persico - WaarBenJij.nu

Eerste productieve week achter de rug!

Door: Angelo Persico

Blijf op de hoogte en volg Angelo

17 Oktober 2016 | Tanzania, Zanzibar

Karibuni! Hoi allemaal,

Hier weer een nieuwe blog uit het mooie Zanzibar. Op het moment van schrijven zit ik lekker op m’n dakterras, de enige plek waar ik thuis redelijk internet heb. Zoals ik in mijn vorige blog al vertelde zijn mijn peetouders vorige week waren onverwachts op bezoek gekomen. Op een woensdag waren ze hier al aangekomen, maar omdat ik moest werken kon ik ze vrijdag pas ontmoeten. Ze hebben mij vrijdag eerst opgezocht in Stone Town en heb ik ze een korte, maar heel enerverende toer door de stad gegeven :D waar ik overigens nog steeds (bijna dagelijks) verdwaal. Eerst hebben we geluncht op het dakterras van Swahili House, waarvanuit zo ongeveer heel Stone Town te zien is. Toen een heerlijk bakkie koffie gedronken in Zanzibar Coffee House (ze kwamen ten slotte “even” bij mij op de koffie) en vervolgens zijn we de markt op gegaan. Er is een spice market, maar ook een vlees en vis markt.. Ik gok dat ze die laatste twee niet snel zullen vergeten :P Een hele diversiteit aan geuren komen er voorbij, soort van onbeschrijvelijk zal ik maar zeggen.

Op het eind van de dag ben ik met ze mee gegaan om een weekend te chillen. Zaterdag hebben we een ongeloofelijk vette Blue Safari gedaan: we zijn met een bootje de oceaan op gevaren en wezen snorkelen, een paar verschillende eilanden bezocht en overheerlijke verse vis gegeten, jammie. Dit was echt een hele gafe ervaring! Zondag uiteraard gewoon lekker gechilld en helaas weer afscheid van ze genomen. Maandag moest ik uiteraard gewoon weer aan de slag. Ik heb nog wel een aandenken vanuit NL meegekregen: twee superstoere tekeningen van m’n kleine neefjes :D!

Vorige week ben ik eindelijk fulltime aan het werk gegaan en er was veel te doen, dus ik had de tijd ook echt wel nodig. VSO heeft me o.a. gevraagd om voor UWZ een fundraising plan op te zetten (iets waar ik nog helemaal geen ervaring mee heb) & om hier goed in te komen ben ik vorige week druk bezig geweest met een aanvraag voor een fonds, een call for proposal. Veel meetings gehad met de operations manager en de executive director om informatie in te winnen en een proposal op te stellen. Uiteindelijk had ik die woensdag zo goed als af. Kort inhoudelijk: de aanvraag is gedaan om gehandicapten boeren te helpen in het noorden van Pemba (een van de twee eilanden waaruit Zanzibar bestaat). Op Pemba worden gehandicapten erg gediscrimineerd en is het voor hen erg lastig om aan werk te komen. Het project is bedoeld om juridische medewerkers te trainen zodat zij opkomen voor de rechten van de gehandicapten en het is de bedoeling dat dit project januari 2017 van start gaat. Daarvoor is dus wel geld nodig. Donderdag middag kreeg ik alle informatie terug en heb ik donderdag avond tot laat alle documenten doorgenomen om te checken of niks ontbrak. Uiteindelijk is dit vrijdag verstuurd, een dag voor de daadwerkelijke deadline, dus dat is erg netjes voor Afrikaanse standaarden. Nu is het dus afwachten, erg spannend! We krijgen voor 1 december te horen of het project financieel gesteund gaat worden..

Tevens heb ik afgelopen vrijdag de mogelijkheid gehad om de Board of Director meeting bij te wonen. Hier kon ik mezelf voorstellen bij de Board om ze vertellen wat ik de komende periode wil gaan doen en hebben we ook besproken wat zij van mij verwachten. Het team is erg divers en bestaat bijna volledig uit gehandicapten mensen: een blinde, een dove, een albino en een paar met geboren fysieke afwijkingen. Ze staan allemaal open voor mijn hulp op organisatie niveau en zijn erg bereid om de informatie die zij hebben met mij te delen.

De werkweek was na vrijdag (helaas) nog niet voorbij. Afgelopen zaterdag heeft het ICS team van UWZ een Community Action Day georganiseerd, waar het voor boeren mogelijk was om met verschillende hotels/restaurants e.d. in contact te komen. De opkomst was erg hoog (ongeveer 70 boeren) en erg interessant om te zien hoe dat georganiseerd wordt. Na enkele speeches van de ICS project manager, de directeur van UWZ en de Principle Secretary of the Second President’s Office (ja, een hele mond vol) kon iedereen langs marktkraampjes om informatie in te winnen over diverse onderwerpen zoals een mobile platform voor actuele prijzen en een innovatieve waterpomp. Er werden ook leuke interactieve workshops gegeven. Ik vond het erg leuk toen we allemaal een korte les doventaal kregen: zo hebben we een gedeelte van het alfabet geleerd en hebben we ook geleerd hoe we een dove op een nette manier kunnen begroeten met de groet Asalaam Aleikum.

Gisteren toch even kunnen uitrusten en zijn we met een paar vrijwilligers naar een prachtig strand gegaan net ten zuiden van Stone Town om ons energie weer op pijl te krijgen. Aan het einde van de dag kreeg ik een appje van mijn mama dat mijn ouders rond mijn verjaardag op visite komen, dus dat is echt super gaaf nieuws. Nog twee maandjes en dan kan ik mijn mama weer knuffelen :D!

Tot snel weer. Groetjes,

Angelo

  • 17 Oktober 2016 - 21:24

    Marion Kiewik:

    Hey Angelo, plotseling gaat het hard met het 'echte' werk - gaaf, man, klinkt goed! Jij gaat daar zeker iets betekenen. Dan heb je zo nu en dan een dagje op dat Bounty-strand echt wel verdiend ;)

  • 17 Oktober 2016 - 21:30

    Joël:

    Gaaf om je zo een beetje te volgen maatje!

  • 18 Oktober 2016 - 10:55

    Annette:

    Hai vriend.

    Tsjonge tsjonge, al ik dit zo lees, is het toch of je het echt druk hebt daar, Pffff.
    Maar je weten van jou, projecten zijn jou ding, en je gaat dan voor de volle 100%.
    Dus hebben ze daar een goeie aan jou.
    Maar ook goed aan jezelf blijven denken,
    Dus af en toe de vitamine Z op een strandje + vitamine B(biertje) dan komt het wel goed, schatje.

    Heel veel succes en plezier


  • 21 Oktober 2016 - 09:35

    Marlous:

    Je past wel goed in het clubje he?! ;-)
    Leuk om te lezen angie! Goed bezig!

  • 26 Oktober 2016 - 06:41

    Petrus:

    Maatje,

    Goed om te lezen dat je je draai gevonden heb en ondanks de drukte er van geniet!
    Wordt een pracht tijd voor je daar.

    Tot je volgende blog

    Groeten uit oh oh Leerdam

  • 13 December 2016 - 15:55

    Maud:

    Hey Angelo, het is hier inmiddels nat en koud en lijkt mij een geniet moment op je "bounty-strand" erg aantrekkelijk. Leuk om te lezen hoe het met je gaat. Ik kijk uit naar meer verhalen van je ervaringen. De leuke, spannende, privé activiteiten en in de samenwerking. Heel veel plezier en succes.

Tags: VSO, Zanzibar, CASH, UWZ

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Angelo

Actief sinds 05 Sept. 2016
Verslag gelezen: 783
Totaal aantal bezoekers 8330

Voorgaande reizen:

10 September 2016 - 26 Maart 2017

Tanzania - Zanzibar

Landen bezocht: